7,5 jaar Creating Frames; how it all started…

De ene dag staat hij tot zijn middel in het water van een oesterkweker, de andere dag kijkt hij een tattoo-artist op zijn vingers tijdens het zetten van een tattoo of staat hij op de bouw om met zijn drone de voortgang te schieten. Geen dag is hetzelfde voor filmmaker Paul van Creating Frames. Al 7,5 jaar timmert hij aan de weg om voor elke klant een unieke film te maken waarbij de boodschap duidelijk overkomt en doelen bereikt worden.

Geluk

Al van jongs af aan wist Paul dat hij ondernemer wilde worden. “Ik heb een visie waar ik voor ga en zet graag mijn eigen koers uit. Tijdens mijn studie op het Sint Lucas, waar ik audiovisuele productie studeerde, werd de liefde voor het filmen bevestigd. Als kleine jongen was ik al gegrepen door de camera. En nog altijd ben ik gelukkig als ik mag nadenken over de film die ik ga maken, de camera in mijn hand heb of bezig ben met de nabewerking.”

Dromen najagen

Paul had naast het oprichten van een eigen bedrijf nóg een droom: reizen. “Ik heb dat na de studie maar even eerst gedaan want ik zag het al gebeuren dat er niets meer van zou komen als ik eenmaal aan het werk was. Heb een poosje over de wereld ‘gezworven’, de mooiste plekken gezien en volop genoten. Eenmaal terug in de Kempen was het tijd om mijn droom aan te gaan pakken. Naast een aantal flexibele baantjes, ben ik gaan bouwen aan mijn naam als filmmaker en niet geheel zonder succes. In de loop der jaren kwamen er steeds meer opdrachtgevers bij, waardoor ik me zo’n vier jaar geleden fulltime op het filmvak kon storten.”

Onderscheiden

De visie en de werkwijze van Paul slaan aan bij zijn opdrachtgevers. “Ik ben een perfectionist. Ga voor het hoogst haalbare voor elke klant. Misschien ben ik ook wel eigenwijs want als ik eenmaal een idee in mijn hoofd heb, laat ik me lastig overtuigen van een ‘beter’ idee. Ik ben er overigens van overtuigd dat dit tevens mijn kracht is. Al tijdens het eerste gesprek ontstaat in mijn hoofd een beeld, een idee. Eigenlijk bedenk ik wat mijn klanten nodig hebben, voordat ze zelf weten wat ze nodig hebben. Ik kan goed inschatten welke richting mijn klanten op willen; het is aan mij om hun boodschap zo goed mogelijk in beeld te brengen. Het is een ontzettend goed gevoel als iedereen enthousiast is over het eindproduct.”

Buiten de lijntjes denken

Paul geniet van het creatieve proces dat elke keer opnieuw opgestart wordt. “Elke film die ik maak, moet uniek zijn; van kopieën wordt niemand blij. Daarvoor moet je buiten de lijntjes durven denken, risico’s durven nemen en gebruik durven maken van afwijkende standpunten. Een drone bijvoorbeeld kan van enorme toegevoegde waarde zijn en een groot deel van het verhaal vertellen. Maar ook visuals, muziek, spannende belichting, een voice-over of teksten kunnen de beelden versterken. Het is zó mooi om steeds iets nieuws te mogen maken.”

Spontaan

Paul richt zich op bedrijfsvideo’s en commercials. Relatief korte films waarin kort en krachtig het verhaal verteld wordt. “Ik heb het in me om mensen op hun gemak te stellen en dat zie je terug in de films. Het is een uitdaging om de CEO van een bedrijf nét op een andere manier in beeld te brengen dan je zou verwachten. Liefst zo authentiek mogelijk. Er ís wel een script maar ik wil dat de kijker dat niet zo ervaart. Hoe authentieker, hoe beter.
Ik werk graag samen met andere filmmakers zodat ik me vooral kan focussen op de inhoud en hoe het eruit komt te zien. Het is goed om dat niet alleen te doen. Maar zelf film ik ook nog steeds hartstikke graag hoor, het is de afwisseling die mijn werk zo leuk maakt.”

Trots

De toekomst? “Tijd vrijmaken om mooie documentaires te maken, waar ik nu al mee begonnen ben, mezelf blijven ontwikkelen en blijven leren. O ja en met trots mijn nieuwe logo en huisstijl presenteren. Maar vooral: mooie films blijven maken voor mijn klanten. Dat is toch het mooiste dat er is.”